a Gent gran

Acta reunió de la Taula Radars Dreta Eixample i Fort Pienc

Data: 27 de setembre de 2018 a les 13h
Lloc: Centre Cívic Fort Pienc
Fa l’acta: Jordi Ontañón
Assistents:

Marta Bardina, Irene Nogales i Iris Alarcón. CAP Passeig de Sant Joan
Olalla Montón CAP Roger de Flor
Maite Arán i Isabel Rocamora. CSS Dreta de l’Eixample
Neus Ballesteros, Jordi Ontañón i Maribel Pulido. CSS Fort Pienc
Begoña Ruiz (Xeix/Eix)
Ariadna Cortada (Espai GG Fort Pienc/Casal Carlit)
Alba Lluch (Centre Cívic Ateneu Fort Pienc)
Laia Guillem (Espai GG Sagrada Família)
Maria Castells (Tècnica IMD al Districte)
Josep Serra (AAVV Dreta Eixample)
José Serrano (veí i voluntari)
Núria Hernández (Tècnica de Barri Dreta Eixample)
Antoni Estopiñà (Tècnic de Barri Fort Pienc)
Anna Gris (Amics de la Gent Gran)
Naval Cosp (Director Mercats dels 2 barris)
Júlia Santana i Eulalia Hernández (Parròquia Sant Oleguer)
Mª Estrella Portavella i Josep Lluís Sabaté (AAVV Fort Pienc/FAVB)
Elisabet Prat (Coreixample)
Clara Costas i Violeta Carrasco (Tècniques Projecte Radars ciutat)

Ordre del dia:

PRESENTACIONS
Les Directores dels CSS, Isabel i Maribel, fan la presentació de la Taula (amb una roda de presentació dels presents) i els fan arribar els seu agraïment per afegir-se al Projecte. Amb la constitució de la Taula Radars podem començar a treballar per a donar resposta als dos principals objectius del Projecte (pal·liar la solitud no volguda i detectar/prevenir situacions de risc de les persones grans) als barris de la Dreta i el Fort Pienc.
FUNCIONAMENT DEL PROJECTE RADARS
Per a poder pal·liar la solitud no volguda i detectar/prevenir situacions de risc de les persones grans és necessari comptar amb la participació de tota la societat. Només col·laborant entre tots aconseguirem crear unes comunitats més amables i properes amb les persones grans. Així, el Projecte s’inicia amb un fort esforç de difusió i sensibilització de la ciutadania, comerços, farmàcies, serveis i equipaments del barri. D’aquesta manera tothom coneixerà l’existència de Radars i com contactar amb el Projecte si es troba alguna persona gran en situació de risc o solitud, alhora que incorporarà una mirada sensible, respectuosa i atenta a les necessitats de la gent gran.
Quan el Projecte es coneix, arriben les deteccions dels casos anteriorment esmentats: solitud i riscos, que passen a ser valorats per serveis socials i salut, i, en cas necessari, es duen a terme les intervencions necessàries (activacions de serveis, visites, etc). Si la persona no pateix de cap deteriorament cognitiu que li impedeixi seguir una trucada telefònica, passa a formar part de l’espai de vinculació territorial, consistent en voluntaris del barri que fan trucades cada setmana o dues setmanes per establir vincles d’amistat, a partir dels quals poder, amb el temps, animar-los a participar de les activitats que es fan al barri (centres cívics, casals, biblioteques, etc) aconseguint així la seva vinculació territorial.

Les deteccions funcionen de la següent manera:

PRIMERS PASSOS
Així doncs, ara mateix ens trobem en la fase de difusió i sensibilització, en la qual cadascú pot participar des del seu àmbit i a partir de les seves possibilitats. A més de la implicació activa dels membres de la taula, cal cercar voluntaris que s’animin a explicar el Projecte en comerços i farmàcies per animar a la seva adhesió, i voluntaris que vulguin fer les trucades telefòniques. Un cop plantejades aquestes necessitats, surten les següents propostes:
El José i l’Alba s’ofereixen per estar a un stand de difusió explicant el projecte radars i captant radars veïnals el dia 27 a la castanyada.
L’AAVV de Fort Pienc sol·licita que es faci un document informatiu per poder-lo incloure al proper número de la seva revista, que reben 1.400 associats. Aquest pot incloure una descripció del Projecte i dels perfils de voluntariat que es cerquen.
Els Mercats demanen un cartell gran per col·locar a l’entrada del mercat i document senzill amb la metodologia del Projecte per poder-lo donar als venedors. El missatge a transmetre es pot explicar fàcilment amb aquest esquema:

Es decideix fer arribar per correu electrònic la documentació necessària per poder fer la difusió, els fulls d’adhesió com a Radars comercials, més un accés directe a un vídeo explicatiu del Radars que hi ha a Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=-K3EQVNANuI&t=13s). També s’obre l’espai a poder fer difusions presencials periòdiques al mercat quan es disposi de voluntaris.
Els CAPs sol·liciten que es faci una sessió informativa amb el seu personal per comunicar quines necessitats de voluntariat hi ha i quins perfils es cerquen per a veure si es troben entre els seus usuaris.

Es fa una línia del temps que mostra les principals activitats i esdeveniments dels barris, on es podria anar a fer difusió del Projecte. Així properament tindrem: el dia 27/10 una paella popular al CAP Roger de Flor, la passarel·la Coreixample i una castanyada a Fort Pienc. Pel novembre tindrem una castanyada a la Dreta, la Quinzena de la Salut (del Xeix) i un Consell de Barri. Pel desembre el Tió de Nadal i pel febrer/març el Carnestoltes. Es demanen ja voluntaris per les activitats del 27/10, que es reuniran abans d’aquesta data per crear una comissió de difusió.

D’altra banda, en relació a l’Espai de Vinculació Territorial, es debat a la Taula quin local o equipament podria acollir les trucades. El requeriments existents són els següents: tenir dues línies de telèfon, que els voluntaris estiguin acompanyats i que hi hagi un espai tancat per guardar les fitxes dels usuaris. Es demana que es facin més propostes per acabar de valorar quina serà la més adient per establir la EVT.

PROPERA TAULA
Es decideix com a data de reunió de la propera Taula el 24/1/19 i es demana als assistents si l’horari actual de reunions és l’adient. Com és afirmatiu, es convoca a les 13h al Centre Cívic Fort Pienc.

Es tanca la Taula.

Escriu un comentari