Forum

Forum Navigation
Cal iniciar sessió per poder crear entrades i temes.

Diputació, 347 al Síndic de Greuges: el xamfrà on resisteix l’últim veí

La setmana passada vam parlar de la Casa Orsola, i aquesta setmana és clau per evitar un desnonament injust. Teniu la notícia completa al nostre web.

La notícia d’aquesta setmana però, vol fer honors a tots els veïns que van voler resistir un tracte injust.

Un fons inversor de capital holandès, constituït el mes de febrer del 2017, PAULMAN PROPIEDADES SL, va comprar el xamfrà entre Diputació 347 i Bailèn 61 i el va començar a buidar de llogaters. Dels 10 pisos de l’edifici, solament dos tenien un contracte indefinit, mentre que la resta tenien contractes temporals que la societat va començar a no renovar-ne cap.

El setembre del 2018, la societat va demanar una llicència d’obres majors per a la “Rehabilitació d’un edifici plurifamiliar” que incloïa intervencions a façanes, coberta i zones comunes. En aquesta primera fase es van rehabilitar:

• Els habitatges dels dos entresòls
  • Principal 1 i Principal 2
  • Segon segona
  • Els dos tercers i el terrat

A la planta baixa es va intervenir a l’estructura per unificar obertures del local. Les obres van començar amb tot el que representa fer la vida impossible als residents.

La Resistència del veïnat

Els veïns i veïnes van decidir resistir. Un sector es va adreçar al Sindicat de Llogateres, mentre que un altre va constituir una associació anomenada Drets de l’Eixample Dret, que es va oposar a les demandes interposades per la propietat.

La Núria, els seus dos fills i l’Àlvar, advocat, van anar a judici el 18 d’abril de 2018. La primera ordre de desnonament del 12 de juny va ser ajornada, però els plets van continuar fins que, el 2022, tots els que tenien contracte temporal van marxar davant les amenaces d’imminents desnonaments.

Paral·lelament, una segona fase de les obres, amb un simple comunicat d’obra, va afectar els pisos Primer primera i Segon segona. Es van enderrocar totes les distribucions interiors, i el conjunt dels pisos va sortir al mercat internacional destinats a la venda com a habitatges de luxe.

L’Últim Resistint: Xavier Olivé

Xavier Olivé, antic president de l’AVV de la Dreta de l’Eixample, es va convertir en l’últim resistent, emparat pel seu contracte indefinit. Amb el temps, Xavier es va quedar sol, envoltat d’habitatges en obres. La majoria van ser comprats per estrangers i, en algun cas, es van fer instal·lar piscines a mida, mentre que altres es van posar de lloguer.

Xavier es lamenta:

“…Des de que s’ha produït tot aquest trasbals, hi ha coses que han canviat la meva vida. Abans sorties a estendre la roba i et trobaves el veí del costat, el de dalt… Ara no hi ha estenedors. L’únic que estén la roba soc jo.”

Malgrat la situació, es nega a marxar:

“El dia que estigui tot rehabilitat i tot venut, no sé què en faran amb un llogater que no poden treure. Per contracte no em poden fer fora, però poden fer-me més o menys la vida impossible perquè acabi sent jo qui vulgui marxar. Això fa que em senti molt nerviós.”

Tanmateix, afirma:

“…Resistiré fins al final. No vull marxar. Jo soc barceloní, de l’Eixample. He viscut a l’Eixample, he nascut a l’Eixample i espero que a l’Eixample em moriré.”

Intervenció del Síndic de Greuges

El 15 de novembre de 2023, l’Associació de Veïns i Veïnes de la Dreta de l’Eixample, davant una situació que vulnerava drets constitucionals, va traslladar una queixa al Síndic de Greuges de Catalunya. Es denunciava una gran transformació que afectava:

• La cohesió social de l’Eixample
  • Les activitats del comerç de proximitat

Aquesta situació provocava una gran alarma social i un sentiment d’expulsió de la població. La Sindicatura va enviar dues notificacions a l’Ajuntament de Barcelona, l’última el 16 de gener de 2024, sense obtenir cap resposta.

Cada dilluns destaquem un cas d’especulació al barri. Les persones lectores ens poden ajudar a difondre’ls fent ús dels botons de xarxes socials que trobaran al final de cada article.